pondělí 14. ledna 2019

Krutý princ-recenze

Na Krutého prince jsem slyšela zpočátku samé kladné a nadšené reakce. Později jsem zpozorovala i několik méně pozitivních, stále však převažovala ta první vlna. Opravdu jsem se těšila, až si knihu přečtu a vytvořím si na ni i vlastní názor.



Holly Black vás vezme do světa, ve kterém je na jedné straně svět lidí, takový, jaký ho známe a na straně druhé Elfham, svět kouzelných mnohdy i krutých víl. Dva světy, fungující vedle sebe, ale zároveň odděleně. Existují však víly žijící ve světě lidí a lidé, kteří jsou ve světě víl využíváni často jako otroci, okouzleni vílí mocí.

Jude do svých sedmi let žila ve světě lidí, ovšem jen do té doby, než Madoc, otec její sestry, vtrhl do jejich života, do jejich domu a chladnokrevně zavraždil její matku i otce. Spolu s jejím dvojčetem Taryn, a Vivien, Madocovou dcerou je unesl do světa víl, odkud jejich matka kdysi po předstírané smrti utekla, protože se zamilovala do člověka a poznala, že vílí svět pro ni není. Sestry jsou vychovávány Madocem. Jude a Taryn si svět víl oblíbily, i když to v něm kvůli svému lidskému původu mají těžké, ale Vivien, která do vílího světa patří, se chce pouze vrátit do světa lidí a často jej navštěvuje.

Přesto, že jsou Jude a Taryn dvojčata, jsou naprosto odlišné. Taryn se snaží podřídit vílímu životu a přeje si jediné-zamilovat se. Oproti tomu Jude je bojovná, se snem stát se rytířem a nenechá si jen tak vše líbit a bojuje o své místo mezi vílami, což jí však ostatní víly, především princ Cardan a jeho skupina přátel stěžují a Jude krutě znepříjemňují život. I přes veškeré pády, šikany ze strany jiných a selhání se nevzdává a je odhodlaná si své místo získat. A právě proto jsem si ji také oblíbila. Pro její odvahu nežít jako ustrašená myška v koutě, ale postavit se ke svým problémům čelem.

,, Naše životy jsou tím jediným, co skutečně máme, naší jedinou bernou mincí  Kupujeme si za ni, co uznáme za vhodné  '' 

Během čtení se několikrát změnil můj pohled na knihu. Prvních snad sto padesát stran jsem se nedokázala přiklonit k nadšeným reakcím a příběh byl pro mě spíše průměrný. Přiznávám, že stránky plynuly jedna za druhou, přesto jsem však na příběhu neviděla nic, u čeho bych si mohla říct ,,Páni, tak tohle je skvělé." Postupně však začínal děj nabírat na obrátkách a já si čtení užívala stále víc a střed knihy mě vážně bavil. Musela jsem číst dál a dál, potřebovala jsem vědět, co se stane. Po zásadním zvratu však přišla část, kdy mě naopak téměř nezajímalo, jak bude příběh pokračovat chvílemi mě i štvaly Judeiny myšlenky. Závěr však naštěstí znovu vše napravil a mile překvapil. A i když jsem v knize dokázala některé věci předvídat, tohle jsem nečekala.

V jednu chvíli jsem se obávala, že celý příběh zkazí násilná romantika, mé obavy se však naštěstí nevyplnily. Krutého prince nekazí žádný klišoidní milostný trojúhelník ani přehnaná romance, která by se do příběhu vůbec nehodila. Nenajdete zde žádného "bad boye", který je vlastně ve skutečnosti hodný a milý slušňáček a z hlavní hrdinka není žádná naivka, která se z ničeho nic zamiluje do někoho, koho nesnáší. Toho jsem se obávala nejvíc a autorka mě vážně potěšila tím, že se děj vyvinul jinak.

V elfhamském světě víly zdaleka nejsou milá stvoření, jak bychom si je mohli představovat. Jsou kruté, intrikářské, neštítí se zrady ani vraždy. V boji o moc jsou schopné všeho. Král vílí říše je již stárý a na trůn má usednout jeden z jeho potomků. Který to bude je jen v jeho rukou. Taková událost však nikdy neproběhne v klidu. Kdo nakonec bude zemi vládnout?

Jedna z věcí, které mi při čtení vadily, byl překlad jmen. Část původních jmen byla zachována v originále, zbylá jména však byla přeložena. A když se mezi jmény jako jsou Jude, Taryn a Cardan najednou objeví jména Nitka a Kuňka...to k sobě zkrátka nesedí. Proto pokud čtete anglické knihy, doporučuji si Krutého prince přečíst v originále.

'Mám ráda mapy v knihách a Krutý prince ji nepostrádá, jen si myslím, že by mohla být zpracována lépe. Ovšem grafika v knize se mi líbí moc. Kniha rozhodně patří mezi knihy, které zaujmou už jen svou obálkou.

Pokud vás láká fantasy svět plný víl, určitě po knize sáhněte. A nenechte se odradit méně napínavým začátkem, jsem ráda, že jsem knihu neodložila, události ve středu knihy i závěr za to čtení určitě stály a pokračování si určitě přečtu.

Hodnocení:3,7/5

Co vy a Krutý princ? :)

9 komentářů:

  1. Ja a Krutý princ je veľmi ťažká otázka. Recenzák mám už od Humbooku (kedy som ho dostala ako darček v balíčku).. dnes dokonca písal Slovart, či ho nechcem, ale neviem sa nejako prinútiť si nad neho sadnúť. Asi je toto kniha, na ktorú jednoducho musím dostať chuť, inak to nepôjde ani nasilu.

    Jaji

    OdpovědětVymazat
  2. Četla jsem a naprosto mě ten příběh pohltil :D

    OdpovědětVymazat
  3. Uvidíme jak se kniha bude líbit mě. Ale mám obavu, že se k ní ještě nedostanu :D Achjo! Ale nalákala jsi mě!

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
  4. Krutého prince jsem začala číst hned po Humbooku, ale nemohla jsem se do něho začíst. Asi po 120 stránkách jsem to vzdala. Nebavilo mě to, četlo se to fakt pomalu, takže jsem to zavřela. :D
    Ale letos bych chtěla knihu přečíst, tak snad se mi to povede. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Knížku jsem četla, asi jen díky tomu, že byla ve VIP balíčku na Humbooku. Ty překlady jmen mi nevadily. Byly vtipné a pobavily mě. :D Od knihy jsem však měla obrovská očekávání, ale po dočtení u mě převládalo spíše zklamání. :( I tak se ale hodlám pustit do pokračování, až u nás vyjde... Pěkná recenze! ;)

    OdpovědětVymazat
  6. Na Krutého prince jsem už slyšela tolik názorů, že jsem z nich úplně popletená a nevím jestli se do něho tedy někdy pustím. :)

    Gabux

    OdpovědětVymazat
  7. Já patřím mezi ty, co Kruťase milují! Líbí se mi ta krutost příběhu, která se jen tak nevidí. S těmi jmény máš pravdu, zní to divně. Já jsem naštěstí četla knihu v originále, takže mě tohle minulo :) Včera jsem dočtla druhý díl, který byl podle mého trochu slabší. První polovina se táhla, ale v té druhé se dělo věcí a najednou jsme nechtěla, aby to skončilo. Máme se ještě na co těšit :)

    OdpovědětVymazat
  8. Já teda téhle knize na chuť nepřišla a nejspíš se to nezmění, takže se na pokračování ani nechystám :D Ale věřím, že si kniha své příznivce najde. Ačkoli já mezi ně rozhodně patřit nebudu, mám k ní tolik výhrad, že by vydaly na samostatný román...
    Marky (Books are my life...)

    OdpovědětVymazat
  9. Tuhle autorku mám ráda a vílí svět také. Nejspíše se s velkou pravděpodobností po téhle knize poohlédnu v knihkupectví nebo na ostravském knižním veletrhu :)

    OdpovědětVymazat

Za komentáře děkuji, jsem ráda za každou vaši odezvu :)