čtvrtek 15. září 2016

Recenze - Velká iluze (Mika Waltari)



Překladatel
 
Jana Mašková


Formát
 
130x200 mm


Jazyk
 
čeština


Vazba
 
Vázaný


Počet stran
 
176


EAN:
 
9788073903015


Původní název:
 
Suuri Illusioni
Rok vydání:             2016





Velkou iluzi jsem si musela přečíst dvakrát po sobě. Napoprvé mi kniha připadala poněkud pesimistická, zlé myšlenky, že život je špatný, jen chvílemi jsem zaznamenala i optimismus. Když jsem ji četla napodruhé, snažila jsem se ji vnímat jinak, snažit se pochopit myšlenky, které kniha má, které dává, nad kterými postrkuje čtenáře přemýšlet. Četla jsem ji tak, jak by se asi taková kniha měla číst, najednou se mi jevila jinak. Snažila jsem se ji vnímat způsobem, jako bych žila v době, ve které byla napsaná. Jsem zvyklá spíše na knihy, kde je více děje, napětí, kde mě autor nutí číst dál, protože mě zajímá, jak bude kniha pokračovat, kde najdu vysvětlení, proč se určité události staly, jak se staly, a proto pro mě byla tato kniha velkou neznámou, byla pro mě něčím novým.

Pan Hart se po náhodném setkání se svým přítelem ocitne ve společnosti, kde potká dívku Caritas. Zamiluje se do ní, avšak není jediný, magistr Hellas Caritas miluje také.

Jednou z věcí, o kterých autor píše, je že každý z nás by měl mít nějaký svůj sen, nějakou iluzi, díky které chce žít, i když všechno ostatní vypadá na zhroucení. Měly bychom si svůj sen udržet, i když cesta k jeho splnění může být náročná a plná překážek.

Lidé předstírají, aby skryly své skutečné pocity, předstírají, aby vypadaly jinak, než jací ve skutečnosti jsou a předstírání se také stává tím, kým ve skutečnosti jsou.  

V knize hraje velkou roli také přátelství. Když dva muži milují stejnou ženu, přiměje je to být nepřáteli, ne však v tomto případě. Ačkoli Hart s Hellasem milovali stejnou ženu, stali se z nich dobří přátelé.

Důležitou součástí Velké iluze je především láska. Láska tak silná, že se kvůli ní člověk dokáže obětovat, láska takového rozměru, kvůli které člověk nebere ohledy sám na sebe a na své city, ale záleží mu především na životě toho, koho miluje.

Velká iluze není dílem, které by mě pohltilo svým dějem, není dílem, díky kterému bych přestala vnímat okolí, ale pokud se nad knihou trochu zamyslíte, její myšlenka vás alespoň částečně zaujme, i pokud máte radši jiné typy literatury, tak jako já. A pokud jste člověk, který má rád především knihy, nad kterými se musí zamyslet, a díky kterým přemýšlí o životě, kniha je pro vás, a určitě si ji přečtěte. 

                                                      Hodnocení:3/5
                               Za výtisk děkuji nakladatelství Omega a knihkupectví Dobrovský
                               Knihu můžete objednat Zde

8 komentářů:

  1. Také mám tuhle k knihu od Omegy na recenzi, ale zatím me čtení teprve čeká. Už jsem na ni opravdu zvědavá :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Zajímavá myšlenka. Kniha mě asi neláká, ale asi se nad tím vším zamyslím. Jo, láska je nejvyšší cíl člověka. Ale vyprávěj to někomu po rozchodu po osmi letech:D Kromě bortícího se světa se ti zbortí i ta jedna krásná iluze. No, to je fuk. Hezkej blog. Na rozdíl od jiných přehledný a dobře členěný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsem si ji vybírala, čekala jsem od ní trochu něco jiného. Nevím, jak jsi to z rozchodem měl,ani jak je to dlouho,ani nebudu vyzvídat, ale každopádně přeju, aby jsi našel někoho, s kým ti to vydrží už napořád :) Děkuju za pochvalu a za upozornění na písmo, budu na to muset kouknout :)

      Vymazat
  3. Jen doporučuju opravit diakritiku ve fontech v nadpisech (někde máš třeba č klasickým arialem nebo čím apod.) A bodla by ti nějaká grafiky do záhlaví. Ale jinak fajn. Jen tak dál:)

    OdpovědětVymazat
  4. Waltariho mám moc ráda a tenhle kousek si budu muset objednat. Ale už teď se nemůžu dočkat, až ji otevřu :) Je sice fakt, že některé jeho knihy jsou těžší a jak to tak vypadá, tahle bude asi jedna z nich, ale co. Bude moje! :D Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dekuju :) ja bych rada nekdy precetla egyptana-toho urcite :) na jine knihy od nej jsem zatim moc nekoukala. Tak at se kniha libi :)

      Vymazat

Za komentáře děkuji, jsem ráda za každou vaši odezvu :)