úterý 2. dubna 2019

Selekce-recenze

Selekce-soutěž, která v království Illea rozhoduje o budoucí královně. Hlavní hrdinka této knihy, America, z jejíhož pohledu sledujeme celý příběh, je jednou z třiceti pěti vybraných dívek, soupeřících o srdce prince Maxona, budoucího krále. Přihlasit se může kterákoli z mladých dívek, jen několik vybraných však dostává možnost pokusit se v královském paláci získat Maxonovo srdce. America po princi netouží, její srdce patří Aspenovi, avšak okolnosti ji nakonec přimějí se do Selekce přece jen přihlásit a dostává se mezi oněch pětatřicet vyvolených.

Po dočtení série Metro byla Selekce tím pravých oddechovým čtením, které jsem potřebovala. Nenáročný, milý příběh, který ocení především dívky. Styl psaní je velmi jednoduchý, ale k příběhu se krásně hodí. Občas se objevovaly věty, které mi zněly poněkud zvláštně, ale to nic neměnilo na tom, jak skvěle se mi příběh četl a jak jsem si čtení Selekce užila.

Obyvatelé světa v selekci jsou rozděleni do několika kast, z nichž každá je označená řadovým číslem. Do nejvyšší kasty patří První, královská rodina, nejnižší jsou označováni jako osmí, převážně lidé bez domova. Každá z kast se něčím odlišuje a během života se společenské kastovní zařazení může měnit. Dívky z nižších kast, účastnící se Selekce jsou automaticky zařazeny do kasty vyšší, zlepší si své postavení. America touží především po tom, aby zaopatřila svou chudou rodinu, což se jí díky Selekci podaří. Nejde jí o to stát se královnou, rodina je pro ni důležitější. Princ Maxon ji ovšem překvapí. Myslela si o něm, že je to povýšený snob, který to má v životě vždycky jednoduché, ale skutečnost je jiná. Popravdě si myslím, že jeho role v Selekci he daleko těžší, než role účastnic. Ony do soutěže vstupují dobrovolně, a i když se od ostatních dívek mohou dočkat zrady, intrik, výsměchu a od prince zklamání, že si je nevybere, princ si jednu dívku vybrat musí, ať už chce nebo ne. Nehledě na to, zda si s některou z dívek vůbec padne do oka. Láska se nedá vynutit, a rozhodně bych nechtěla být někým, kdo si z daného počtu potenciálních životních partnerů musí vybrat toho, s kterým stráví svůj život.

Postavu prince Maxona si nelze neoblíbit. Je milý, empatický, snaží se dívky pochopit a záleží mu na jeho lidu. Když má příležitost zlepšit ostatním život, nedrží se zpátky, nechá si poradit a nepovyšuje se nad ostatní.  U Aspena je vidět, že mu záleží na jeho rodině a udělal by pro ně první poslední a za to má rozhodně velké plus. Na druhou stranu neví, co chce, a za jeho chování v jiných věcech jsem si ho oblíbit zkrátka nemohla.

Závist a zloba, které v takové soutěži nejsou překvapení, vyrovnává pouto přátelství, pochopení a vzájemné spolupráce. Kniha čtenáři ukazuje, že i když mezi sebou lidé soutěží, nemusí být nepřáteli a že výhra není to nejdůležitější. Dozvídáme se také o vztazích Ameriky s její rodinou. Jejich kasta se živí převážně uměním. Matka stále vyžaduje, aby byla její dcera ta nejlepší a dostala se co nejvýše, ale podporu v ní America příliš nemá. Otec při ní naopak stojí v každé chvíli, věří v ní, ať už se rozhoduje jakkoli, a netlačí ji do rozhodnutí, která jí jsou proti srsti. America má také čtyři sourozence, dva starší, kteří s rodinou už nežijí, mladší sestřičku, se kterou se mají moc rády a nejmladšího bratříčka, který ještě neobjevil svůj talent, který by později mohl využít jako práci, a který chce prostě jen žít a hrát si jako by mělo každé dítě.

Selekce není jen pohádkovým příběhem o tom, jak princ hledá svoji princeznu. Illeu sužují stále se zhoršující útoky rebelů a napětí v paláci roste. Spousta útoků se drží v tajnosti a kdoví, jaké nebezpečí lidem hrozí.

Možná je Selekce určená mladším čtenářkám, než jsem já, ale můžu říct, že jsem si celý příběh zamilovala, a nemůžu se dočkat, až si přečtu pokračování. Pokud hledáte něco pohodového, při čem si odpočinete, rozhodně po Selekci sáhněte.

Hodnocení 4,8/5