čtvrtek 8. listopadu 2018

Sůl moře-recenze

Leden roku 1945. Druhá světová válka. Největší námořní katastrofa všech dob.




Sůl moře z pera autorky Ruty Sepetys je inspirována skutečnými událostmi odehrávajícími se během druhé světové války, v lednu roku 1945. Operace Hannibal, mající zajistit záchranu tisíců Němců před Rudou armádou selhala, když byla loď zasažena sovětskými torpédy.

Když se řekne námořní katastrofa, snad každému se vybaví především potopení Titanicu. O lodi Wilhelm Gustloff se příliš neví, přitom obětí na ní bylo několikanásobně víc, než na Titanicu. Ani já jsem o této události příliš nevěděla. Snad jsem o ní kdysi slyšela, ale nevzala jsem ji na zřetel, tak jako teď. Po přečtení této knihy na loď Wilhelm Gustloff už nikdy nezapomenu.


Kniha samotná vypráví příběhy čtyř mladých lidí, zasažených hrůzami války. Joanny, Emilie a Floriana, skrývajících svou minulost a mladého námořníka Alfreda, sympatizujícího s Hitlerem a jeho názory.

Emilie je patnáctiletá polská dívka s krutou minulostí a nejasnou budoucností. Florian, Němec, dříve pracující jako restauratér, skrývá tajemství, kvůli kterému je v nebezpečí i před svými bývalými spolupracovníky. Joanna, Litevka s povolením přesídlení do Německa, je díky svým ošetřovatelským schopnostem důležitá nejen během války. Ačkoli však ostatním stále pomáhá, tíží ji vina, od které se nedokáže oprostit. Postava Alfreda mi byla nesympatická už od začátku. Jeho neustálá sebechvála mi byla protivná, ale chtěla jsem mu dát ještě šanci. Říkala jsem si, je mladý a chce se cítit jako hrdina, když však začal mluvit o podřadném druhu a jak jsou jedni méněcennější než druzí, měla jsem ho ráda ještě méně.

Čtyři hlavní postavy se střídají ve vyprávění svého příběhu během velice krátkých kapitol. Měl jsem obavy, že se budu ztrácet v ději, rychle jsem však byla vyvedena z omylu. Kapitoly na sebe skvěle navazovaly a já jsem tak měla dobrý přehled ve všech událostech. Díky ich formě může čtenář poznat každého z vypravěčů a vcítit se do jeho pocitů. Skvěle byly vykresleny také postavy vedlejší, čtenář si je snadno oblíbí. Každý je jiný, jiné generace i pohlaví, každý má svou minulost, přesto však mají jeden společný cíl-dostat se do bezpečí.

Válka byla strašlivá, krutá, krvavá a zničila tolik nevinných životů. Přesto však si lidé dokázali i v té nešťastné době najít záchranné lano, které je udržovalo při životě, v těžkých a temných časech si uměli najít světlo, díky němuž přežili. Sůl moře čtenáři připomíná, že bychom neměli zapomínat na minulost, měli bychom se z ní poučit, aby se už nikdy neopakovala. Ukazuje také, že i když se zdá vše ztracené, pokud je jen malá šance, měli bychom se na všem snažit najít něco dobrého.

Zrovna, když si myslíš, že ti válka vzala všecko, co jsi měl rád, někoho potkáš a uvědomíš si, že pořád ještě máš co dát. 

Sůl moře patří mezi silné knihy, které ve vás probudí emoce, přinutí vás brečet a zamyslet se. Díky krátkým kapitolám mizí stránky jedna za druhou a knihu máte přečtenou za chvíli. Příběh a poslání knihy však ve vás zůstane navždy.

Ruta Sepetys si dala s knihou neskutečnou práci. Prozkoumala nespočet zdrojů souvisejících s válkou, komunikovala s lidmi, jejichž životy či životy jejich blízkých byly událostmi poznamenané. A její práce rozhodně stála za to, protože kniha, kterou díky své snaze sepsala, stojí za přečtení.

Hodnocení 4,8/5 

8 komentářů:

  1. Mám ráda silné a emotivní knihy ale zároveň nemám ráda knihy o válce. Nad přečtením této knihy už proto dlouho váhám. Ale nakonec jí šanci asi dám, i díky tvé skvělé recenzi :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak na tuto knihu se chystám už tak dlouho! Jsem hrozná ostuda :-( kéž by měl den více hodin abych mohla číst všechno, co si přeji :D I když je pravda, že to asi není nikdy možné

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad se k ní brzy dostaneš. :) Ale chápu tě, s tím časem

      Vymazat
  3. Tuhle knihu mám doma už hodně dlouho a pořád jsem se k ní nedostala :( Každopádně teď jsi mě zase trochu nalákala a třeba bude mít tenhle rok štěstí a já ji konečně přečtu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě přečti. Je skvělá i tím že se dozvíš něco z historie. :) Já jsem si pak informace i dohledávala. :)

      Vymazat
  4. Nemůžu než souhlasit! Knihy Ruty Sepetys miluju :)

    OdpovědětVymazat

Za komentáře děkuji, jsem ráda za každou vaši odezvu :)