neděle 14. října 2018

Moře nálezů a ztrát:Náhodní lháři-recenze

Patnáctiletá Elena tráví se svou rodinou dovolenou v Itálii. V posledních dnech potká chlapce, který ji zcela oslní. Vypadá to, že potkala svou letní lásku. Zdá se jí, že by mohla prožít krásný závěr dovolené, místo toho však odjíždí zklamaná. Aby toho nebylo málo, do Eleniny rodiny, žijící v Praze, přijíždí na tři měsíce tři zahraniční studenti na výměnný pobyt. A Michael, který se Eleně v Itálii představil jako Antonio, je jedním z nich.

Když mi autorka Lena Valenová nabídla knihu k recenzi, ráda jsem její nabídku přijala. Do té doby jsem četla na knihu několik pozitivních názorů, a i anotace mě zaujala. Neměla jsem příliš vysoká očekávání, už jen kvůli věku hlavních postav a tématu, a tak jsem částečně předpokládala, že kniha bude určena spíše mladším čtenářům. A můj předpoklad byl správný. Styl paní mi nejdříve příliš nesedl, ze začátku mi kniha připomínala spíše dívčí romány, které jsem dříve četla. Jazyk je nenáročný.

První polovina knihy je takové ticho před bouří, postupně však začínáme odhalovat střípky Michaelovy minulosti . Na jednodušší styl psaní jsem si během čtení zvykla, a kniha mě bavila víc a víc. A byla jsem stále zvědavější, jaká skrytá tajemství mi budou odhalena. Líbilo se mi, že má tušení byla částečně správná, ale zároveň jsem si nedomyslela vše, a tak mě čekalo i překvapení. Čtenáři je jasně viditelná nenávist mezi Elenou a Michaelem. Elena je na něj stále naštvaná kvůli událostem z dovolené, je jí protivné jeho chování, a stále jí vrtá hlavou, proč do Prahy přijel a co má za lubem. Michaela štve Elenina zvědavost, narušování jeho předem promyšleného plánu, a její vyzvídání ohledně jeho osoby.

Anglické věty bych z knihy nejraději vymazala. Do textu mi nesedly, připadaly mi naprosto zbytečné. Nevadilo by mi, kdyby se zde objevilo pár anglických výrazů, ale vkládat celé anglické věty do české knihy mi narušovalo zážitek ze čtení.

Celkově musím knize dát dvě různá hodnocení. Vím, že kdyby mi bylo kolem 12-15 let, byla bych z knihy opravdu nadšená a pokud tedy přihlédnu k cílové skupině, pro kterou si myslím, že je kniha převážně určena, dávám 4,5/5. Podle pocitů ze čtení v mém věku (25 let), hodnotím 3/5. Rozhodně musím říct, že mě zajímá, jak bude celý příběh pokračovat, a další díly si rozhodně koupím a přečtu. Pokud jste na základní nebo i střední škole, přečíst si Moře nálezů a ztrát vám rozhodně doporučuji. A pokud už jste starší, a chcete jednoduchou odpočinkovou knihu, třeba takovou kratší vsuvku mezi náročnějším čtením, sáhněte po téhle knize také.

Za recenzní výtisk moc autorce děkuji. :)