čtvrtek 27. září 2018

Sníh nebo popel-tři krátké recenze k této trilogii

Trilogii Sníh nebo popel jsem začala číst díky literární akci humbookfest, na který autorka této série, Sara Raasch, přijede. Snad každého na první pohled zaujmou nádherné obálky knih, které byly ponechány z originálu, a jsou skutečně povedené. V každém díle série je také mapa světa Primorie, který autorka pro své knihy vytvořila. V článku najdete tři kratší recenze k této fantasy sérii, která je také autorčinou prvotinou. Pokud jste sérii ještě nečetli, a chcete-li se vyhnout spoilerům, doporučuji přečíst pouze vyjádření ke knize Sníh nebo popel

Sníh nebo popel

Šestnáctiletá Meira z království Zimy, spolu s několika dalšími, uprchla ze své země poté, co Zimu ovládl Angra, král Jara, a ostatní obyvatele království zajal, a zavřel do pracovních táborů(které mi svým způsobem připomněly koncentrační tábory za války). Skupina, jejíž součástí je i mladý král Zimy, Mather, se snaží nalézt ztracenou magii, a své království zachránit.

Na tuto fantasy sérii jsem slyšela a četla často nepříliš pozitivní hodnocení, a proto jsem od knihy příliš neočekávala. I přesto, že o ději nemohu říci, že by byl nabitý akcí a hlavní a nejdůležitější zvrat je předvídatelný, nechybí knize čtivost. Sara Raasch vytvořila nový svět, rozdělený na osm království, z nichž čtyři nesou názvy jednotlivých ročních období(s počasím typickým pro každé z nich), a čtyři Střídavá království, Yakim, Ventrali, Cordell a Paisly(ve kterých se roční období střídají.) Ke každému z království byl vytvořen magický zdroj, díky kterému jejich vládcové více či méně ovlivňují chod království, i jeho obyvatele.

Z Meiry jsem měla chvílemi pocit, že je jí spíše třináct let, než šestnáct, v jiných jsem ji viděla v jejím skutečném věku. Celý život byla cvičena k boji, své dětství prožila na útěku, ale nedostává se jí pozornosti, jakou by si přála. Po neustálém přesvědčování, že je připravena vypravit se na jednu z nebezpečných výprav, které skupina podniká v honbě za zničeným medailonem jejich království, se neplánovaně jedné zúčastní, a rozpohybuje tak nadcházející události. Celá kniha je psaná z Meiřina pohledu, ich formou. A samozřejmě, nechybí zde ani starý známý milostný trojúhelník, Meira neví, co chce, životní zamilovanost do Mathera naruší okouzlující princ Theron.

3,6/5

Led nebo oheň

Meira se stala královnou Zimy(byla jí téměř celý život, jen o tom neměla tušení), a jarní král Angra je poražen. Nebezpečí však stále číhá, a proto se Meira a její družina vydávají na cestu za spojenectvím ostatních království, a zároveň za nalezením klíčů k magické propasti.

O druhých dílech se říká, že jsou vycpávkové, ale v téhle sérii není jen vycpávkový, je doslova nudný. Díl je plný řečnění a cestování, z království do království, a taková je většina knihy. Akce a děj se objevují jen zřídka, a závěr knihy předvídáte od konce prvního dílu(pouze z malé části je překvapivý).

Meira je stále nerozhodná, neví, co chce, ani jak být královnou. Chápu, že si neví rady, přece jen byla do své role najednou vhozena, i když celý život počítala s tím, že král bude Mather, a být královnou je pro ni nové. Co mi však vadilo, bylo její neustálé přemýšlení o tom, co by udělala stará Meira bojovnice, a co udělá královna Meira. A také přehršel myšlenek, začínajících já. Já musím všechny zachránit, já, já, já, jenom já. Připadala mi více jako dítě, než jako královna.

Nalezení klíčů se mi zdálo příliš jednoduché, náhodné, části, které by měly být napínavé, ale přesto jsou odbyté.
Narozdíl od prvního dílu je kniha Led nebo oheň napsaná z více pohledů, objevují se nám i kapitoly s Matherem, které jsou však psané er formou. Jeho kapitoly se ovšem vyskytují jen zřídka. Několikrát jsem měla chuť knihu zavřít a čtení odložit. Po prvním díle byl druhý jedno velké zklamání.

1,5/5

Mráz nebo noc

Angra se vrátil, a s pomocí magie Rozkladu ovládá nemalou část království Primorie. Meira se ovládnout svoji magii a uvědomuje si, co musí vykonat a obětovat, aby zachránila Zimu i zbytek světa, před Angrovou nadvládou. Její postava prošla vývojem, od bojovného dítěte, přes dívku, která si neví rady se svým životem, až po královnu, schopnou postarat se o svůj lid.

Mráz nebo noc byl pro mě nejlepším dílem z celé této série. Stejně jako první díl byl čtivý, a především ve druhé polovině zde nechyběly i akce, zvraty a napětí. Meira i ostatní se musí vypořádat se zradou, lidé jsou ovlivněni magií. Smrt přátel je dalším z utrpení, kterým musí čelit.

Mimo Meiřina a Matherova pohledu vidíme vývoj událostí také očima letní princezny Ceridwen. I její kapitoly, stejně jako Matherovy, jsou psané v er formě a oživují děj. Milým zpestřením by dle mého názoru mohly být také kapitoly z pohledu Therona, jeho myšlenky pod Angrovým vlivem a na sjednocení světa.

3,8/5

Trilogie Led nebo oheň nepatří mezi série, které by mě pohltily, a mezi nejlepší knihy roku ji zařadit nemohu, pominu-li však druhý díl, špatná fantasy to není.

Četli jste knihy? Jaký na sérii máte názor?