středa 1. srpna 2018

Tatér z Osvětimi-recenze

Knihu Tatér z Osvětimi jsem si koupila a přečetla na doporučení od Káji z instagramu  penny_and_books. V poslední době čtu především knihy, které mi někdo doporučí, a doporučení od Káji rozhodně za přečtení stálo.

Tatér z Osvětimi je pravdivým příběhem muže židovského původu Ludwiga(Lalea) Eisenberga(později Sokolova), který byl během druhé světové války transportován spolu s ostatními židy do koncentračního tábora v Osvětimi. Vykonával zde práci tatéra, který měl vězňům tetovat na předloktí čísla, kterými byli označeni. Zažil zde mnohé nepopsatelné a nepředstavitelně zlé věci, ale našel v táboře také svoji životní lásku.

Kniha čtenáři ukazuje všechny děsivé události a hrůzy, které se v osvětimském táboře děly, na  druhou stranu je však příběh plný naděje, kterou Lale neztrácel, i přes všechny ty strašné věci, které zde zažil, a jejichž byl svědkem. Svou naději šířil i mezi ostatní, v těch pro všechny těžkých časech se snažil svým spoluvězňům pomáhat, i přesto, že tím byl jeho život v ohrožení.

Pokud se ráno probudíš, pak je to hezký den

Tatér z Osvětimi je jednou z knih s hlubší myšlenkou. Její význam není jen takový, aby lidé nezapomněli, jaké hrůzy se během války děly, ale zároveň čtenáři ukazuje, že i když se v životě zrovna zdá, že je všechno špatně, náš život může být zase lepší, pokud neztrácíme naději. Pokud je alespoň trochu možné najít si záchranný bod, díky kterému překonáme vše, stejně jako to v případě Lalea byla jeho láska Gita.

Osvětim byla za druhé světové války největším koncentračním táborem. Přibližně 1,5 milionu lidí sem bylo posláno na smrt. Umírali na následky těžké práce, nedostatku jídla, byli postříleni a udušeni v plynových komorách. Heather Morrisová převyprávěla Laleův příběh, hrůzy, s kterými dokázal vyjít na veřejnost až mnoho let po válce. Na knize spolu pracovali téměř tři roky, během kterých Lale vše detailně vylíčil, a autorka díky jeho vyprávění mohla příběh zpracovat do knihy.

Doporučení, které jsem dostala, posílám dál, knihu doporučuji přečíst každému. Přečtěte si tento příběh, který pokračuje i po odchodu z Osvětimi, příběh o poutu tak silném, že překoná veškerá úskalí, příběh o lásce, která Lalea a Gitu udržela naživu, a neopustila je ani po letech. Tatér z Osvětimi je knihou, která stojí za to, abyste si ji přečetli.

Hodnocení:5/5